Laulukoulu

Laulukoulun laulunopetuksessa sovelletaan ruotsalaisen laulajattaren Valborg Werbeck-Svärdströmin(1879 – 1972) kehittämää laulumenetelmää, joka muodostaa ajanmukaisen tien lauluun ja perustan laulun käytölle taiteellisessa, pedagogisessa ja terapeuttisessa mielessä. Werbeck-Svärdström työskenteli lauluäänen koulutustien kehittämiseksi yhdessä Rudolf Steinerin (1861-1925) kanssa vuosina 1912-1924.

Tämän työn tuloksena syntyi hengentieteellisesti suuntautunut laulukoulu, jota kutsutaan ’lauluäänen vapauttamisen kouluksi’ (Die Schule der Stimmenthüllung). Nykyisin tämä laulukoulu on levinnyt laajalle ja sen menetelmien parissa työskennellään eri puolilla Eurooppaa ja myös muissa maanosissa. Suomessa tämä toiminta alkoi 70-luvulla. Laulukoulu on perustettu 1990 Lahdessa. Vuodesta 2001 Laulukoulu toimii Ilmajoella.

Laulukoulu tänään

Keskeinen lähtökohta opinnoille on opiskelijan oma musikaalinen ja laulullinen pyrkimys. Jokainen lauluääni ja jokainen lähtökohta on erilainen. Keskeistä työssä on kuuntelun kehittäminen ja oman lauluäänen löytäminen, mutta myös musikaalinen työskentely yhdessä toisten kanssa. Näin syvenevä musikaalinen kuuntelu ohjaa lauluäänen kehitystä lauluharjoitusten avulla.

Oma musikaalinen kehitys ja toisaalta yhteiset musikaaliset projektit muodostavat haastavan vastakohdan, joka nostaa esiin kysymyksen: miten luodaan oikea tasapaino yksilöllisen ja yhteisöllisen välille? Laulukoululle tämä merkitsee jatkuvaa tehtävää löytää ajanmukaisia lähtökohtia ja menetelmiä.

Opiskelu Laulukoulussa etenee opiskelijan yhteistyössä opettajien ja muiden opiskelijoiden kanssa opetussuunnitelman antamissa puitteissa.

007

KUOROVIIKKO 2021 – LAULUKOULULLA Osoite: Luovantie 125, 60760 Pojanluoma 2.8. klo 9:00 – 6.8. klo 12:00, 2021 Opettajat: Judit Bàlint, Merja Palmu, Luc van Kessel, Holger Arden, Risto Suurla Kurssimaksu: 200€ Valborg Werbeck-Svärdströmin kehittämiä lauluharjoituksia. Kansanlauluja ja eri säveltäjien kuoromusiikkia. MATKUSTUSOHJE: Lähin kaupunki on Seinäjoki noin19 km Laulukoululta. Juna-aikataulut ja -liput vr.fi. Jos ilmoitatte meille milloin saavutte Seinäjoelle, haemme teidät Laulukoululle. Taksi rautatieasemalta koululle n. 40 €. MAJOITUS: Koululla on rajoitettu määrä huoneita. HINNAT: 20 €/hlö 2-3 hengen huoneissa ja yhteismajoituksessa. Teltailu- ja matkailuvaunumahdollisuus koulun piha-alueella. Seinäjoelta löytyy hotellihuoneita 75-120 € yhden hengen huoneelta ja 100-140 € kahden hengen huoneelta aamiaisella. RUOKAILU: Koululla on lounas 13 €/päivä, joka sisältää myös kahvin tauoilla. Koulun keittiö on vapaasti käytettävissä. Ilmoittakaa, jos osallistutte yhteiselle lounaalle ja myös mahdollisesta erityisruokavaliosta. PÄIVITTÄINEN OHJELMA: 09.00-10.00 Lauluharjoituksia 10.00-10.30 Kahvitauko 10.30-12.00 Kuoro 12.00-13.30 Lounastauko 13.30-14.15 Lauluharjoituksia 14.15-14.30 Kahvitauko 14.30-15.15 Kuoro 15.15-16.30 Liikunta Perjantaina lopetamme lounaaseen. Myös iltaohjelmaa (luentoja, sololaulua), josta sovitaan erikseen. Myös yksityistunnit mahdollisia. Informaatiota Laulukoulusta www.laulukoulu.fi Ilmoittautukaa ystävällisesti sähköpostilla osoitteessa: info@laulukoulu.fi Mahdollisiin kysymyksiin vastataan osoitteessa info@laulukoulu.fi tai puhelimitse 06-4248808